Maturita
Tematické okruhy
Žiak bude hodnotený podľa centrálne vypracovaných kritérií. Základom hodnotenia bude rozsah slovnej zásoby, používanie gramatických štruktúr, stupeň jazykovej pohotovosti, obsahová stánka prejavu a pod.
Úlohou žiaka je zaujať stanovisko k téme a odôvodniť ho v rozhovore. Hodnotí sa vyjadrenie stanoviska, vecná argumentácia, výber faktorov a informácií, jazyková správnosť.
- Rodina
- osobné údaje (meno, bydlisko, dátum a miesto narodenia, rodinný stav, profesia)
- opis osoby (vzhľad, črty tváre, štýl obliekania, povahové črty)
- rodinné vzťahy (členovia rodiny, vzťahy medzi súrodencami, rodičmi a deťmi, starí rodičia, pomoc v rodine, domáce práce, rodinné oslavy)
- predstavy o svojej budúcej rodine, partnerovi, bývaní, práci
- rodina a spoločnosť (funkcie rodiny, rodina kedysi a dnes, generačné problémy a problémy monoparentálnych rodín, rozvodovosť, nízka porodnosť
- Kultúra a umenie
- múzeá, výstavy, divadlá, kiná, koncerty (počet, druhy, návštevnosť)
- známe osobnosti (speváci, herci, režiséri)
- návšteva kina alebo divadelného predstavenia - obľúbené žánre
- hudobné, filmové a divadelné festivaly, atmosféra
- ďalšie druhy umenia - folkór, maliarstvo, sochárstvo, architektúra - najznámejšie osobnosti
- Šport
- druhy športu (kolektívne, individuálne, letné a zimné, vodné, adrenalínové)
- šport, ktorý má zaujíma (aktívne, pasívne), dôvody
- význam športu pre rozvoj osobnosti (fyzické a duševné zdravie, vôľové vlastnosti, fair play)
- významné športové podujatia, preteky, olympijské hry
- negatívne javy v športe (sláva, peniaze, doping)
- Bývanie
- môj domov (opis domu, bytu, vybavenie miestností, nábytok, práve v domácnosti)
- bývanie v meste a na vidieku (výhody, nevýhody)
- ideálne bývanie (vlastné predstavy o bývaní)
- domov a jeho význam v živote človeka (kultúra bývania u nás a v iných krajinách)
- problém bývanie mladých rodin, kúpa a prenájom bytu, deti na sídliskach
- Obchod a služby
- nákupné zariadenia, obchody, hypermarkety, trhoviská
- služby (pošta, banka, polícia, čerpacia stanica)
- reklama, personál
- druhy a spôsoby nákupu a platenia (katalógový predaj, splátky, týždenný nákup)
- zahraničné výrobky u nás, export slovenských výrobkov
- Starostlivosť o zdravie
- ľudské telo
- telesné a fyzické stavy, choroby, návšteva u lekára
- zdravý spôsob života (správna životospráva, telesná a duševná hygiena)
- zdravotnícka starostlivosť (prevencia, očkovanie)
- štátne a súkromné zdravostníctvo (zdravotné poistenie, odborní lekári)
- Cestovanie
- prípravy na cestu, význam a cieľ cestovania (za prácou, na dovolenku, služobne)
- dopravné prostriedky (porovnanie, výhody, nyvýhody)
- informácie o vlaku, ubytovaní, na recepcii
- cestovanie kedysi a dnes, cestovanie v budúcnosti
- možnosti cestovania do zahraničia
- Vzdelanie
- školský systém (typy školských zariadení, druh skúšok, organizácia školského roka, klasifikácia, prázdniny)
- vyučovanie (trvanie, rozvrh, predmety, úrestávky, školské stravovanie, aktivity na hodine)
- život študenta (voľný čas, záľuby, mimoškolské aktivity, brigády, priatelia, vreckové)
- štúdium cudzích jayzkov (výmenne pobyty, stáže, jazykové kurzy, au-pair)
- vzťah učitela k žiakovi a opačne
- Zamestnanie
- typy zamestnania (fyzická práca a duševná práca), voľba povolania, jej motivácia
- žiadosť o zamestnanie, životopis, prijímací pohovor
- pracovný čas a voľný čas, zdokonaľovanie práce, nové technológie
- nezamestnanosť, trh práce, rekvalifikácia, mzda, pracovné príležitosti v zahraničí
- sociálna starostlivosť, zamestnanosť žien (materská dovolenka), dôchodcovia
- Vzťahy medzi ľuďmi
- medziľudské vzťahy (v rodine, na pracovisku, v škole, susedské, generačné)
- priateľstvo a láska (hodnotový systém, postoje, stretnutia, oslavy)
- spoločenské problémy (postihnutí, závislí, bezdomovci)
- negatívne javy (agresivita, vandalizmus, egoizmus, ľahostajnosť)
- možnosti riešenia konfliktov
- Človek a príroda
- ročné obdobia, počasie, prírodné katastrofy
- fauna (zvieratá v ZOO, domáce) a flóra (záhradkárstvo)
- stav životného prostredia (znečistenie zeme, vôd, ovzdušia)
- ochrana živitného prostredia (národné parky, chránené územia, výchova)
- vplyv životného prostredia na život človeka (poľnohospodárstvo, zdravá výživa, agroturistika)
- Vedecko-technický rozvoj
- život kedysi a dnes (výdobytky vedy a techniky a životná úroveň, prístroje v domácnosti)
- poyoruhodn0 objavz vedy a techniky (rádium, pasterizácia, film, TGV)
- veda a technika na pomoc človeku (elektronika, informatika, medicína, telekomunikácie, doprava, stavebníctvo)
- zneužitie vedy a techniky (zbrane, závislosti, násilie, konzumná spoločnosť, civilizačné choroby)
- človek a veda a technika v budúcnosti (nahradí počítač učiteľa, deti a počítače, únik mozgov)
- Človek a spoločnosť
- morálka (správanie sa mladých a starších ľudí, etická výchova v rodine a v škole)
- spoločenská etiketa - stretnutia, pozdravy a blahoželania, etiketa návštev: dôvody a čas, témy rozhovorov, pohostenie
- normy a ich porušovanie (marálka a zákon, nedorozumenie a konflikt)
- prejavy záujmu a pomoci spoluobčanom v núdzi, sponzorstvo a sponzori (dôvody a podoby)
- vplyv spoločnosti na rodinu
- Komunikácia a jej formy
- typy komunikácie a jej význam (verbálna, neverbálna, ústna, písomna)
- komunikácia v rôznych situáciách (medzi mladými, mladými a staršími, na ulici, v škole, v rodine, v každodennom živote, vo výnimočných situáciách)
- moderné formy komunikácie (mobilný telefón, počitač - elektronická posta, internet)
- jazyk ako dorozumievací prostriedok (výučba svetových jazykov, ich využitie, rozšíriteľnosť a využitie cudzích jazykov)
- jazyk štandardný, hovorový, slang, odborný a pod.
- Masmédia
- typy masovokomunikačných prostriedkov (ich využitie, výhody, nevýhody)
- tlač (denná tlač, časopisy, rubriky)
- rozhlas, televízia (obľúbené typy programov, sledovanosť)
- vplyv masmédií na život jednotlivca, rodiny i spoločnosti
- reklama a jej vplyv na človeka
- Mládež a jej svet
- charakteristika mladých (vonkajšia: postava, vlasy, móda, tetovanie, piercing, vnútorná: typické vlastnosti, záujmy)
- postavenie mladých v spoločnosti (práva, možnosti štúdia, práca, mladé rodiny)
- generačné konflikty (príčiny, prejavy, dôsledky)
- nezdravé javy v živote mladých (násilie, gamblerstvo, drogy)
- predstavy mladých o budúcnosti (očakávania, túžby, obavy)
- Stravovanie
- jedlá a nápoje počas dňa (raňajky, obed, večera)
- stravovacie zariadenia (stravovanie v škole, doma, v reštaurácii)
- príprava obľúbeného jedla (nákup surovín, postup pri príprave, servírovanie)
- medzinárodné kuchyne (charakteristika, rozdiely, špeciality)
- zdravá kuchyňa (stravovanie detí, návyky, vegetariánstvo, diéty)
- Záľuby, voľný čas a životný štýl
- možnosti trávenia voľného času
- organizovaný voľný čas (mimoškolské aktivity, krúžky, brigády)
- individuálne záľuby (umenie, kultúra, hudba, knihy, šport, domáce práce, príroda)
- vplyv zmien spoločnosti na trávenie voľného času (kedysi a dnes)
- trávenie voľného času rôznych vekových kategórií
- Multikultúrna spoločnosť
- zvyky a tradície (cirkevné a štatne sviatky, folklórne tradície a rôzne podujatia)
- spolunažívanie ľudí rôznych národností v jednej krajine
- zbližovanie kultúr (kontakty kedysi a dnes, významné osobnosti, poznávanie, tolerancia)
- negatívne javy (rasová dikriminácia, intolerancia, vzťah k menšinám)
- kultúrne hodnoty iných národov, spolužitie v Európe
- Mestá a miestá
- dôležité miesta v mojom živote (rodisko, miesto štúdií, trávenia víkendov, prázdnin)
- sprevádzanie turistov (privítanie, základné informácie o meste, o možnostiach ubytovania, stravovania, nákupe suvenírov)
- turisticky zaujímavé miesta (napr. hrady, zámky, kúpele, jaskyne)
- miesto vhodné na oddych a miesto na spoločenské vyžitie
- mestá a miesta, ktoré ma lákajú - miesto mojich snov
- Obliekanie a móda
- typy odevov (podľa klímy a počasia)
- výber a starostlivosť o oblečenie (oblečenie na rôzne príležitosti)
- šaty na mieru alebo konfekciu (v obchode s odevmi, u krajčíra)
- móda a vkus(módne trendy, farby, tvorcovia, módne prehliadky)
- šaty robia človeka
- Kniha - priateľ človeka
- knihy, literatúra, čítanie
- obľúbený autor a žanre
- prečitané dielo spisovateľa krajiny, ktorej jazyk sa učim (život a dielo sposovateľa)
- nositelia Nobelovej ceny za literatúru a ich diela
- kríza v čítaní beletrie (príčiny, kupovanie kníh, sližby knižníc, inštitútov)
- Vzory a ideály
- pozitívne a negatívne charakterové vlastnosti, ideálny človek
- človek, ktorého si vážim
- skutoční literárni hrdinovia
- hrdinom sa človek nerodí, ale sa nim stáva (konanie človeka v hraničnej situácii)
- ja ako hrdina
- Krajina, ktorej jazyk sa učim
- poloha a obyvatelia
- miesto, ktoré by som navštívil
- výnimočnosť, zvyky, tradície a konvencie
- stereotypy a predsudky
- zjednotená Európa
- Slovensko - moja vlasť
- poloha a obyvatelia
- miesto, ktoré by som odporučil cudzincom
- zvyky, tradície, konvencie
- stereotypy a predsudky
- miesto Slovenska v zjednotenej Európe